Creative Minds

6-7 czerwca 2017 r. Katedra Przemysłów Kreatywnych oraz Fundacja „Gaudeamus” zapraszają na dni CREATIVE MINDS. Pierwsza edycja wydarzenia poświęconego sektorowi kreatywnemu dedykowana jest polskiej kinematografii. Projekt ma charakter edukacyjny i obejmuje projekcje filmowe wzbogacone o publiczną prezentację badań w zakresie kultury audiowizualnej, spotkania z naukowcami, twórcami i animatorami kultury. Celem wydarzenia jest eksponowanie odkrywczych – oderwanych od oczywistości i publicystyki – propozycji nowej fali polskich filmowców, charakteryzujących się ciekawym spojrzeniem na formę i funkcję sztuki oraz otwartością na eksperyment. Wykłady i spotkania poświęcone będą między innymi relacji sztuk plastycznych, literatury i kina; zjawiskom tożsamości i pokoleniowości w kinie oraz ewolucji filmowej poetyki. Ważnym elementem projektu będzie także zwrócenie uwagi na ruchy kulturotwórcze w zakresie sztuk audiowizualnych w naszym regionie.

Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Miasta Bydgoszczy.

6 czerwca (wtorek)

  • 12.00 * spotkanie z Remigiuszem Zawadzkim i Arkadiuszem Hapką (Bydgoska Tożsamość Filmowa) oraz naukowcami Katedry Przemysłów Kreatywnych + projekcja filmu „Bydgoszcz od świtu do zmierzchu”
  • 17.00 ** projekcja filmu „Słońce, to słońce mnie oślepiło” / reż. Anka Sasnal i Wilhelm Sasnal + wprowadzenie dr Natalii Mrozkowiak
  • 19.00 ** projekcja filmu „Kamper” / reż. Łukasz Grzegorzek + wprowadzenie dr Magdaleny Wichrowskiej

7 czerwca (środa)

  • 11.00 * spotkanie z krytykiem filmowym dr. Radosławem Osińskim + projekcja filmu „Zjednoczone stany miłości” / reż. Tomasz Wasilewski
  • 18.00 ** projekcja filmu „Baby Bump” / reż. Kuba Czekaj + wprowadzenie dr Magdaleny Wichrowskiej
  • 19.30 ** spotkanie z reżyserem i scenarzystą Kubą Czekajem

Kuba Czekaj ukończył reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Jego debiut fabularny „Baby Bump” został nagrodzony na 72. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Zdobył także wiele nagród i wyróżnień w Polsce i na świecie, m.in. OutFest w Los Angeles. Jego drugi pełnometrażowy obraz „Królewicz Olch” został wyróżniony Nagrodą Jury Młodych na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Jego amerykańska premiera odbyła się podczas Festiwalu Slamdance w Park City, a europejska na tegorocznym Berlinale, gdzie reżyser został laureatem Baumi Script Development Award za scenariusz kolejnego filmu „Sorry Polsko”. Kuba Czekaj napisał i wyreżyserował wielokrotnie nagradzane filmy krótkometrażowe „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” oraz „Twist & Blood”. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„Baby Bump”

Historie o dojrzewaniu przyzwyczaiły nas do opowieści rozgrywanych na drodze konfrontacji z rówieśnikami, porównywania pierwszych wspólnych doświadczeń i wyobrażeń. Kuba Czekaj zrezygnował z tej perspektywy, wydając na świat samotnego bohatera. Opierając obraz na perspektywie młodego człowieka – wyolbrzymionej, przesadzonej, surrealistycznej – przeżywającego horror zmian, słusznie nadał temu cierpieniu charakter indywidualny, oderwany od doświadczenia rówieśniczego, które byłoby uzasadnione w perspektywie mniej lub bardziej dyskretnej obserwacji, nie w żywiole formy, która jest sumą nastoletnich wrażeń i doświadczeń. Decyzja ta czyni z jego filmu bodaj najbardziej szczery portret dojrzewania, jaki można sobie wyobrazić.

Język Czekaja, chociaż efektowny i nasuwający momentami skojarzenia z wybitnymi autorami kina, nie jest chłodną i efekciarską kalkulacją, raczej spójną i szczerą formą wypowiedzi, która jest naturalną konsekwencją historii, opowiedzianą językiem jej przyległym. Brak w „Baby Bump” nie tylko dydaktyzmu i diagnozy, ale też intelektualizmu, który zakotwiczyłby go w bezpiecznej przystani artystycznego eksperymentu. Czekaj skraca dystans, nie analizuje procesów, nie daje się porwać związkom przyczynowo-skutkowym. Wyrywa widza z pozycji bezpiecznego obserwatora, konfrontując z erupcją nastoletniej transformacji.

dr Magdalena Wichrowska / Katedra Przemysłów Kreatywnych WSG

UWAGA!

* Na projekcje i spotkania oznaczone gwiazdką wstęp wolny! W przypadku zorganizowanych grup szkolnych prosimy o kontakt z koordynatorką projektu magda.wichrowska@byd.pl.
** Na projekcje, wykłady i spotkania oznaczone dwiema gwiazdkami wstęp z zaproszeniami, które można odbierać w Akademickiej Przestrzeni Kulturalnej WSG (ul. Królowej Jadwigi 14, pok. L103). Liczba miejsc ograniczona!

Wyższa Szkoła Gospodarki
ul. Naruszewicza 11
budynek K, parter, sala K001

Zdjęcia (od góry): kadry z filmów „Słońce, to słońce mnie oślepiło”, „Zjednoczone stany miłości”, „Kamper”, „Baby Bump” / mat. dystrybutorów